Kesäkilot vielä ehkä saa helposti pois, mutta selluliitti onkin sitten toinen juttu. Selluliitti on tänä päivänä lähes jokaisen naisen vitsaus. Noin 90% naisista kärsii selluliitista, kun taas miehistä vain noin 5-10%. Nykyajan muoti sanelee naisihanteen hyvin solakaksi ja siksi selluliitista on tullut kosmeettinen ongelma, johon pyritään jatkuvasti löytämään uusia hoitomuotoja. Selluliittinen tila on naisella hyvin vanhaa perua. Tämän todistavat sellaiset taideteokset kuin Milon ” Venus” ja Rubensin ja Botticellin naiskuvat, jotka ovat muodoltaan hyvin selluliittisia.

”Selluliitti on Jumalan lahja, se kaunistaa naisen muotoja, jotta hän viehättäisi miestä ja jotta lisääntyminen varmistuisi” - näin sanottiin vuonna 1819. Voi, miksi en elänyt tuohon aikaan?

Miksi tuota salakavalaa, joskus kipeääkin, muhkuraista appelsiini-ihoa sitten syntyy? Syyt ovat moninaiset ja useinmiten siihen vaikuttaa useampi tekijä.

Hormonitoiminta

Erityisesti estrogeeni vaikuttaa rasvakudoksen aineenvaihdutaan. Selluliitista kehittyy 12 % puberteetissa, 17% raskauden aikana, 27% vaihdevuosissa ja 19% sopimattomien ehkäisypillereiden käytön aikana. Myös ns. korvaava hormonihoito lisää selluliittia.

Veren- ja nestekierron häiriöt

Huono verenkierto ja verisuoniston heikkous lisää selluliittitaipumusta. Näitä häiriöitä pidetään yleisimpinä syinä selluliittiin. Ehkä juuri siksi, että nämä häiriöt lisäävät turvotusta kudoksessa.

Psyykkiset syyt

Jatkuva väsymys, unen puute, stressi, epätyydyttävä tunne-elämä ja äkilliset tunnepitoiset shokit edistävät selluliitin ilmestymistä. Stressi vaikuttaa hypotalamukseen ja tämän kautta ruokahalukeskukseen aiheuttaen ns. ”suruun syömisen”. Selluliitti pahenee rasvan kerääntyessä kudoksiin. Toisin sanoen, jos lihoo, selluliitti lisääntyy. Joskin myös hoikilla ihmisillä on selluliittia.

Perinnöllisyys

Jos äidilläsi on selluliittia, todennäköisesti myös sinulla on tai tulee olemaan jossain vaiheessa. Perityt ruokailutottumukset vaikuttavat myös mahdolliseen lihomiseen, joka pahentaa selluliittia.

Ravinto

Vääränlainen ravinto, runsas hiilihydraattien ja rasvojen määrä lisää selluliittia. Epäsäännöllinen aterionti, liian vähäinen veden juonti ja vähäinen A, C, E vitamiinien saanti on haitallista.

Muuten huonot elintavat

Tupakointi ja liiallinen alkoholin käyttö, istuma- tai seisomatyö tai liian raskas liikunta, jonka seurauksena kudoksiin kertyy maitohappoa, joka pahentaa selluliittia.
 
 
Tässä muutama vinkki selluliitin pois saamiseksi
 
  1. Juo vettä 1-2 l päivässä, aineenvaihduntasi paranee. Vältä runsasta alkoholin käyttöä, pahimmat turvotuksen lisääjät ovat olut ja punaviini
  2. Syö säännöllisesti, noin 3-4 tunnin välein. Ravinnon tulisi sisältää vitamiineja, hivenaineita ja proteiineja. Syö pieniä annoksia kerrallaan.
  3. Liiku ja ulkoile. Loistavia liikuntamuotoja ovat kävely, kevyt hölkkä, naruhyppely, uinti, pyöräily ja voimistelu. Jo reipaassa kävelyssä kudos ”tömähtää” sen verran, että tiukassa olevat rasvasolut (selluliittisolut) irtovat toisistaan ja lähtevät liikkeellä ja näin ollen muhkurainen iho tasoittuu!
  4. Rentoudu ja nuku riittävästi. Varsinkin rentoutumista pidetään yhtenä tärkeimmistä selluliitin hoitomuodoista. Jooga on erittäin sopiva liikunta-ja rentoutumismuoto.
  5. Jos mahdollisista, käy kosmetologilla säännöllisesti selluliittihoidoissa tai laitehoidoissa.

Selluliitin hoitaminen ei siis ole vaikeaa, mutta tässä kiireisessä nykyajassa joskus haasteellista. Mutta lohdutuksena kaikille naisille, jotka siitä kärsivät, haluaisimme sanoa, että muhkuraihosta on todellakin mahdollisuus päästä eroon. Toinen kysymys sitten kuuluukin: haittaako se, vaikka selluliittia nyt sitten vähän onkin siellä sun täällä?

 
Kirjoittanut: Haikon Kartanon SKY-erikoiskosmetologi Päivi Hissa
 
Selluliittivoiteet löydät Haikon Spa Shopista ja voit tutustua myös tehokkaisiin, selluliittia poistaviin HIFU-vartalohoitoihin sekä Personal Trainer -palveluihimme.