Työnteon ei pitäisi olla vakavaa puurtamista, vaan enemmänkin iloista aherrusta. Se on asenteesta kiinni!

Energiaa pitää jäädä myös kotiin, ystäville ja harrastuksille. Liikunta on myös tärkeää jaksamisen ja fyysisen hyvinvoinnin kannalta. Näin kunto kohenee, ajatukset selkiytyvät ja hyvä olo valtaa mielen. Työmurheet jäävät lenkkipolulle. Työnantajatkin järjestävät usein monipuolisia liikuntamahdollisuuksia. 

Näin on monilla, mutta kaikilla työpaikoilla ei ole asiat yhtä mukavasti.

Työhyvinvointiko hömppää?

Työhyvinvoinnista kirjoitetaan paljon. Mutta onko työhyvinvointi hömppää ja pehmoilua. Ei!

Tutkittua tietoa on siitä, hyvinvoiva työyhteisö on tuottelias- työntekijän hyvinvointi parantaa yrityksen tulosta ja yrityksen ilmapiiri vaikuttaa ihmisten hyvinvointiin. Vastuullinen työnantaja ennaltaehkäisee terveyttä ja työkykyä uhkaavia riskejä ja kuntouttaa työntekijät takaisin työelämään sekä aikaansaa tehokkaita käytäntöjä henkilöstön arkeen.

Johtaminen on keskeisin hyvinvointiin vaikuttava alue

Miten sitten hyvinvointia luodaan työpaikalle? Keskeisin hyvinvointiin vaikuttava alue on johtaminen, sillä se heijastuu kaikkeen toimintaan ja vaikuttaa jokaiseen työntekijään. Avoin vuorovaikutus, kuunteleminen , puhuminen. Tavoitteiden selkeyttäminen ja palautteen anto. Arvostaminen. Vastuu työilmapiiristä on kaikilla.

Miten yksittäinen työntekijä sitten jaksaa jatkuvassa muutoksessa ja paineiden alla? Riittääkö kunto työpäivän suorittamiseen? Liikunta vaikuttaa vahvasti yksilön hyvinvointiin – kunto kohenee, aktiivisuus lisääntyy ja stressi vähenee. Runsaasti liikkuvilla ja hyväkuntoisilla on vähemmän stressiä kuin niillä, jotka liikkuvat vähän tai eivät ollenkaan. Ja tästä on aivan tutkittua tietoa.

Uni ja ravinto tärkeä osa työhyvinvointia

Nukutko hyvin ja riittävästi? Uni ja palautuminen ovat yksi tärkeimmistä jaksamiseen ja työhyvinvointiin liittyvistä asioista. Rauhoita ilta ja valmistaudu nukkumiseen. Tietokoneet ja kännykät ovat pahimmat hyvän unen pilaajat.

Ja muistathan syödä monipuolisesti joka päivä! Työpaikkaruokailuun kannattaa panostaa.

Tämä kaikki tuntuu tutulta ja itsestäänselvyydeltä , mutta kannattaa miettiä asioita omalta kohdalta. Ovatko asiat kuitenkaan kunnossa? Kannattaisiko seuraavassa työyhteisön virkistyspäivässä testatakin porukan fyysinen kunto ja pyytää asiantuntijaa vaikka kertomaan palautumisen tärkeydestä?

Työntekijän hyvinvointi voi nousta yrityksen kilpailueduksi entistään kovenevassa kisassa asiakkaista ja hyvistä työntekijöistä. Työnantajan tulisi ja kannattaisi siis panostaa työhyvinvointiin pitkäjänteisesti. Ja muistathan, että jokainen yksilö on ensisijaisesti vastuussa omasta hyvinvoinnistaan.

 

Kirjoittanut: Haikon Kartanon kylpylänjohtaja Raija Huovinen

Lisää tietoa Haikon työhyvinvointipalveluista