Pimeämmän vuodenajan lähestyessä ajatukset saattavat liittyä tulevan syksyn ja alkutalven suunnitelmiin – uudet alkavat projektit, vuoden viimeinen kvartaali, hihat ylös ja hommiin! Hengityksesi alkaa kiihtyä.

Mieleen voi tulla myös oma jaksaminen. Mistä saisin paukkuja suoriutua aikataulussa, mutta tehdä sen itseäni ja muita kunnioittavalla tavalla? Miten olisin kykenevä reagoimaan eri tilanteisiin uusin silmin?

 

Mindfulness tuo tasapainon työn ja vapaa-ajan välille

Tietoinen läsnöolo on ikään kuin portti maailmaan, jossa voit kokea asiat tässä ja nyt - täydemmin ja rennommin. Sinulla on mahdollisuus todelliseen mielen ja kehon hyvinvoinnin kohenemiseen sekä tarvittaessa mielen vaihteesi vaihtamiseen eri asentoon yksinkertaisella harjoittelulla!

Mindfulness eli tietoinen läsnäolo on tapa suhtautua elämään ja olemiseen, muihin ja itseen. Molekyylibiologi, emeritiusprofessori Jon Kabat-Zinn tutkijayhteisöineen on kehittänyt metodin ja tutkinut sen hyötyjä Yhdysvaltojen parhaissa yliopistoissa. Mindfulnessia hyödynnetään laajasti terveydenhuollossa ja liike-elämässä. 

Tutkimusten mukaan tietoisen läsnäolon harjoittaminen on toimiva tapa käsitellä stressiä, ahdistusta, masennusta ja jopa erilaisia kroonisia kiputiloja. Siinä on kysymys elämän yllättävien ja kauniiden hetkien huomaamisesta ja niistä voimaantumisesta silloinkin kun kohtaamme ongelmia ja paineita. (1) 

 

Hengitä syvään, reagoi viisaammin

Omaan hengitykseen keskittymisen tekniikka on yksi sen kulmakivistä, joka vie meitä sisälle tietoisuuteemme ja palauttaa huomaamaan mielemme lisäksi kehomme reaktiot.

Mitä hyötyä hetkessä elämisestä on töissä, eikö ole tärkeämpää suunnitella asiat kuntoon? Hyvin suunniteltu on puoliksi tehty, mutta vain puoleksi. Mitä saadaan aikaan, jos tehdään jotain muuta, kuin mihin tulisi keskittyä? Monen haaste on olennaiseen keskittyminen ja keksitään kaikenlaista sijaistekemistä.

Tietoisuus omista jumiutuneista tavoista reagoida tilanteisiin (esimerkiksi väistellä vaikeita tehtäviä tiukassa tilanteessa tai stressaantua aikatauluista) ja kykeneväisyys muuttaa tätä ”automaattiohjausta” ovat tietoisen läsnäolon harjoittamisen avainhyötyjä. Opimme reagoimaan asioihin viisaasti, emmekä pelkästään selkäytimellä (2). 

Entäpä miltä tuntuisi mennä kotiin keskittyneen työpäivän jälkeen ja olla läsnä perheen parissa ajattelematta seuraavaa työpäivää?

 

Kun tunnet itsesi, todella ymmärrät muita

Työyhteisössä kaikki vaikuttavat toisiinsa ja yhteisen tekemisen ”draivi” auttaa tuloksiin pääsemisessä. Tietoisen läsnäolon avulla kokonaiskuvan saavuttaminen on helpompaa kun harjoittelemalla opitaan avautumaan kunkin tilanteen erilaisille ulottuvuuksille tuomitsematta niitä, itseämme tai toisiamme.

Yhteisymmärrys saa enemmän tilaa kun itsetuntemus kasvaa ja toistenkin ajatuksia kunnioitetaan. Se auttaa myös elvyttämään lapsenomaista tuoretta kykyä innostua ja saada uutta asennetta tekemiseen, joka on pohja uusille tavoille ratkaista asioita! (3) Mikä olisi parempaa johtamisen kannalta, kuin haasteeseen tuorein silmin pureutuva porukka, joka ei lamaannu tehtävästä vaan kehittää asioita yhdessä?

 

Stoppi ylikuormitukselle!

Tiedäthän sen tunteen töissä, kun paine alkaa puristaa ja ajatukset pyörivät samaa rataa? Mindfulness-harjoituksista mielestäni yksi hyödyllisimmistä on oman ajatuskierteen pysäyttäminen. Töissä voi etsiä vaikkapa kokoustilasta jonkin omia aisteja herättävän asian, kukka-asetelman tai ikkunasta näkyvän maiseman. 

Kun paineen tunne ilmestyy, kiinnittää huomion tähän miellyttävään asiaan ja pystyy palaamaan omaan mindfulness-harjoitteiden kautta avautuneeseen tietoisuuden kokemukseen, joka muistuttaa suhtautumaan tilanteeseen vain sellaisena kuin se on, tuomitsematta siinä mitään tai ketään. Näin painava tunne ei valtaa koko mieltä, vaan siitä osaa irtautua katsomaan kokonaisuutta ja jatkamaan työtä.

Kotona kiireisen iltapäiväruoan valmistamisen aikana mindfulness voi opettaa sinua tasoittamaan hengityksesi harjoituksella. Tämän jälkeen lasten leikkiäänet eivät kuulosta niin usein nälkäisten kojoottien ulinalta. Mindfulnessin avulla saa perspektiiviä ja valinnanvaraa omiin reaktioihin. Valinnanvara lisää hallinnan tunnetta omasta elämästä.

Miten sinä voisit ottaa tietoisen läsnäolon osaksi työ- ja kotiarkeasi? Tule selvittämään, mistä on kysymys ja kokemaan, miten mindfulnessia harjoitetaan Haikon Kartanon työyhteisöille järjestämissä workshopeissa!

 

Minna Anttila
Business coach, KTM, ammatillinen opettaja
Individual Insight

Lue myös: 5 syytä järjestää kokous Haikossa
Järjestä TYHY-päivä Haikossa

 

Viittaukset:

1 Silverton, S. 2013. Mindfulness – Tietoisen läsnäolon läpimurto
2 Silverton, S. 2013 (28). Mindfulness – Tietoisen läsnäolon läpimurto
3 Silverton, S. 2013 (18-28). Mindfulness – Tietoisen läsnäolon läpimurto
Kirja on toiminut myös laajemmin kirjoituksen inspiraationlähteenä.